Maak je eigen snailmailspulletjes!

Dit idee had ik al tijden in gedachten maar elke keer kwam het er maar niet van. Gelukkig heb ik eindelijk tijd gevonden om wat voorbeelden te maken en ik ben eigenlijk best tevreden met het resultaat. Ik hoop dat jullie er ook wat aan hebben! Het is ontzettend leuk om ermee bezig te zijn, inspiratie op te doen op internet/pinterest en uiteindelijk te versturen!

20151203_131822

20151203_125658

Allereerst heb ik labels gemaakt, ik had rest stukken karton over van de enveloppen mallen uit de Flow magazine. Die reststukken heb ik omgetoverd tot labels! Het zijn de bovenste labels met het kleine ruitje. Toch een leuke en slimme manier van hergebruiken of niet?
Eigenlijk zijn en talloze manieren om labels te maken. Je kan er bijna elk papier/karton voor gebruiken dat je leuk vind en er zijn veel manieren hoe je hem kan opvrolijken bijvoorbeeld:

  • Knip leuke plaatjes uit tijdschriften en plak die op de label, of maak de label van dat leuke plaatje.
  • Je kan er met stiften op tekenen, met ecoline, krijt, waterverf of je stempelt ze (met bijvoorbeeld je zelfgemaakte stempels).
  • Plak er leuke stickers op en schrijf er bijvoorbeeld met een mooi lettertype/handschrift iets persoonlijks bij.

20151203_12131520151203_122220

Eigenlijk geld ditzelfde allemaal ook voor de enveloppen, je kan de enveloppen zelf vouwen door middel van de enveloppen mallen van de Hema (4 verschillende formaten voor ik dacht 0,95 cent). Maar je kunt ze ook gewoon in de winkel kopen.

  • Als je de enveloppen zelf wilt maken kun je bijvoorbeeld zelf papier bestempelen of beschilderen waar je dan de envelop mee kan maken.
  • Je kunt ook bladzijden uit tijdschiften knippen en daar de mal op leggen zodat je bijvoorbeeld een envelop met een mooie foto of print hebt.
  • Wat ook heel leuk is zijn enveloppen van Calquepapier, dat is een wat dikker papier en deels doorschijnend. Daardoor kun je dus uiteindelijk je leuke snailmailspulletjes door de envelop heen zien wat het wel eens heel vrolijk kan maken…! (Verderop staat een voorbeeld)

20151203_12245520151203_125424

Voor deze zakjes had ik de mallen uit de Flow magazine gebruikt, de zakjes die hierboven staan zijn beschilderd met ecoline. Hieronder heb ik er een paar bestempeld met stempels die ik een tijdje terug had gemaakt!

Om dan de gemaakte enveloppen op te leuken heb ik stickers gemaakt. Het zijn gewoon lege witte etiketten van de Action voor ik dacht 0,38 cent per pakje. Hierop heb ik gewoon met een fineliner wat simpele dingetjes getekend maar ook tekstjes zoals “hello” en “hooray”. Deze zijn leuk om bijvoorbeeld op de brief te plakken maar ze zijn ook heel leuk als sluitstickers voor op de enveloppen! Natuurlijk kan je ook als je het leuk vind een aantal zelfgemaakte stickers meesturen met de post.

20151203_12171420151203_12162520151203_123911

Dan is het tijd voor de ‘finishing touch’, dat vind ik altijd het leukste gedeelte van de snailmail! Hieronder zie je wat het is geworden.

20151203_131132kopieEen tijdje terug heb ik een paar zakjes (oude) postzegels gekregen van een paar mannen van een postzegelverzamelingsclub. Ik had het geluk dat er een paar hele mooie tussenzaten… mijn favoriete zijn namelijk de oude bloemenpostzegels! Ontzettend mooi om te gebruiken bij snailmail.

20151203_130525kopieHier is goed te zien wat het effect is van de (half)doorzichtige enveloppen! Het zal voor de postbode ook vast een feestje zijn om zo’n envelop te mogen bezorgen 🙂

20151203_131822

Uiteindelijk is dit het resultaat geworden van een dagje ouderwets knutselen! Heerlijk om te doen en ook nog eens met een leuk resultaat, nu nog even bedenken naar wie ik deze spulletjes ga verzenden… 🙂

-Wat vinden jullie?-

Liefs,
Sarah

 

14 gedachtes over “Maak je eigen snailmailspulletjes!

  1. Super leuk! Ik ga ook eens op zoek naar calquepapier, ziet er zo leuk uit! Kun je misschien ook ooit een artikeltje schrijven over handlettering? Hoe jij dat doet, welke pennen je gebruikt, etc? Lijkt me super leuk, want jouw tekeningen en tekstjes op die stickers zijn zo mooi!

    Liked by 1 persoon

    • Ik ben al bezig met wat dingen maken, verzinnen en uitwerken voor een blogartikel over handlettering! 🙂 dus dat komt heel goed uit, ik weet nog niet wanneer hij erop komt te staan, maar ik hoop dit jaar nog!

      Like

Geef een reactie

