Handlettering

Handlettering, iets waar tegenwoordig veel mensen al wel bekend mee zijn. Steeds meer mensen verdiepen zich meer in de leuke wereld van de sierlijke krullen en mooie letters. Tuurlijk kun je ervoor kiezen om iets op de computer te maken en uit te printen, maar wat gaat er eigenlijk boven het echte ambachtelijke werk? 

Ik ben zelf ook al een hele tijd bezig met handlettering, ik maak er bijvoorbeeld kaarten mee, of stickers & labels. Maar je kunt het eigenlijk op alles toepassen wat je maar leuk vind! 

20160118_121955

20160118_112153

Je kan handlettering toepassen met verschillende materialen en inktsoorten. Zelf gebruik ik voor bijna alles Oost-Indische inkt, maar het werkt ook heel goed met een zwarte fineliner of gewoon een pen & potlood.

20160118_11260420160118_11234420160118_112528

Wij hadden hier thuis nog een aantal kalligrafie boeken liggen waar ik zelf wat doorbladerde om inspiratie op te doen. Ook heeft de Flow Weekly (ondertussen alweer een hele tijd terug) een handlettering schriftje uitgebracht waar veel tips en inspiratie in staan.

Nu ik dan wat ideeën had, ben ik dat voor mezelf in een schriftje gaan zetten. Ik maakte zelf een paar lettertypes en maakte voor mezelf overzichtelijk welke lettertypes mooi staan bij elkaar.

20160118_11321320160118_113313

Mocht je nu wat inspiratie hebben opgedaan, kun je eens kijken hoe de verschillende letters bij elkaar gaan staan. Dat kun je bijvoorbeeld doen door er een snelle schets van te maken op papier.

20160118_113257

Eigenlijk is deze citaat heel belangrijk  ‘Letters schrijf je niet, die teken je’. Handlettering draait er namelijk om dat het niet netjes hoeft. Het geeft dus helemaal niet of je wel of niet kan tekenen, of je wel of niet een vaste hand hebt. Het maakt niet uit of er een lijntje scheef staat of dat je ergens iets bent uitgeschoten. Laat het lekker staan, het hoort erbij!

20160118_113529

Zelf maak ik altijd labels die ik dan beschrijf met handlettering. Je kan die bijvoorbeeld voor snailmail gebruiken maar het is ook heel leuk om een kleine persoonlijke boodschap op het label te schrijven en om die aan een (verjaardags) cadeau te hangen!

20160118_12174120160118_121811

Mocht je nog wat leuke voorbeelden willen zien van wat je nog meer kunt maken als stickers en labels? Kijk dan nog eens bij dit artikel!

-Wat vinden jullie van handlettering?- 

***

8 gedachtes over “Handlettering

  1. Wat kan jij mooi handletteren, vind het ook zo ontzettend leuk maar ben er niet zo heel goed in. Denk dat ik nog steeds moet oefenen. Gelukkig kan het andere deel van No Ordinary Tales wel goed handletteren haha.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

