Shoot!

Het boek Shoot! – Fotograferen met je hart, kreeg ik een tijdje terug op mijn verjaardag. Ik had alleen nog geen (spiegelreflex) camera waarmee ik kon oefenen dus het bleef eerst een hele tijd bij het bekijken van alle mooie foto’s. Toen ik mijn spiegelreflex camera eindelijk had kon ik gaan beginnen met fotograferen! Het boek heeft me er tot nu toe al goed bij geholpen en geinspireerd.

Het boek is geschreven door Anki Wijnen, internationaal bekend blogger Zilverblauw, en is geschrikt voor zowel beginners als gevorderden door de fijne manier van uitleg en voorbeelden. Maar niet alleen voor fotografen is dit een boek om te hebben, maar ook bloggers zullen hier heel veel uit halen!

Als eerste viel me de prachtige cover van het boek op. Het is een dik boek met een 3D cover van dik karton. De achterkant is van linnen met net als op de voorkant goude accenten.

De onderwerpen in het boek zijn ook breed, er staat bijvoorbeeld duidelijke uitleg over het maken van productfoto’s maar ook over portretfoto’s, mensen, eten, compositie en interieurs!
Je leert in dit boek hoe je schoonheid herkent en nog belangrijker, hoe je het vastlegt met jouw camera. En of dat nou een spiegelreflexcamera is of je smartphone, dat maakt niet uit! Ze verteld dat foto’s die een emotie oproepen krachtiger zijn dan foto’s die alleen maar ‘mooi’ zijn.

IMG_2049

Zien, toeval & creativiteit, dat zijn dan toch ook wel de belangrijkste begrippen vind ik in het maken van unieke en persoonlijke foto’s. Doordat je fotografeert leer je automatisch sneller kijken naar de kleine details overal. Zo kan het ineens opvallen dat de zon fijn door de bomen schijnt en een mooi patroon op de grond maakt, valt je oog ineens op een lach van een kind of zie je ineens hoe mooi sommige kleuren bij elkaar staan. Dat laat zich dan ook weer leiden door ‘toeval’. Wees creatief, alles is goed, niks is fout! Fijne gedachte of niet?

IMG_2051

Tijdens het lezen van dit boek had ik vaak van die momenten dat ik dacht: ‘ oh, dus dat werkt dus zo!’  vervolgens ben ik dan helemaal geïnspireerd om te gaan oefenen!

IMG_2053

 

IMG_2059

Zelf heb ik nog steeds wel wat moeite met het instellen van de juiste instellingen van de camera, dat vraagt gewoon heel veel oefenen en uitproberen. Gelukkig staan er achterin het boek een duidelijke samenvatting en handige technische tips. Super!

IMG_2070

Shoot! Fotograferen met je Hart
Anki Wijnen
Uitgeverij Snor
€19,95

***

2 gedachtes over “Shoot!

Geef een reactie

